DEFINISI FALSAFAH
Menurut Hashim Haji Musa, falsafah disifatkan
sebagai kajian secara renungan dan spekulatif terhadap punca, keadaan dan sifat
seluruh pengetahuan manusia yang menjadi sari pati bagi seluruh bidang
pengetahuan manusia. Tokoh Melayu ini masih memberi pentakrifan yang berkisar
mengenai cakupan keseluruhan ilmu dan bidang tentang pengetahuan manusia.
Selain itu, seorang filsuf muslim terbesar, iaitu Al–Farabi menyatakan falsafah
adalah ilmu pengetahuan tentang alam maujud dan bertujuan menyelidiki hakikat
sebenarnya.
Pengertian filsafat menurut Harun Nasution pula
adalah berfikir menurut tata tertib (logika) dengan bebas (tak terikat tradisi,
dogma atau agama) dan dengan sedalam-dalamnya sehingga sampai ke dasar-dasar
persoalan. Manakala Hasbullah Bakry menyatakan ilmu filsafat merupakan ilmu
yang menyelidiki segala sesuatu dengan mendalam mengenai ketuhanan, alam
semesta dan manusia sehingga dapat menghasilkan pengetahuan tentang bagaimana
sikap manusia itu sebenarnya setelah mencapai pengetahuan tersebut.
Seterusnya, Harold H. Titus (1979) yang telah
menyatakan beberapa pengertian tentang falsafah, iaitu pertama filsafat adalah
sekumpulan sikap dan kepercayaan terhadap kehidupan dan alam yang biasanya
diterima secara tidak kritis. Pada pendapat beliau filsafat merupakan suatu
proses kritik atau pemkiran terhadap kepercayaan dan sikap yang dijunjung
tinggi. Kedua, filsafat adalah suatu usaha untuk memperoleh suatu pandangan
keseluruhan. Akhir sekali, beliau berpedapat filsafat adalah analisis logis
daripada bahasa dan penjelasan tentang erti kata dan pengertian (konsep).
Berlainan pula dengan pengertian yang dinyatakan oleh Sidi Gazalba, iaitu
filsafat adalah satu perbuatan untuk mencari kebenaran daripada kebenaran untuk
kebenaran tentang segala sesuatu yang dimasalahkan dengan befikir secara
radikal, sistematik dan universal.
Hikayat Inderaputera adalah kesusasteraan Melayu
tradisional yang diselenggara oleh Ali Haji Ahmad dan diterbitkan oleh Dewan
Bahasa Dan Pustaka (DBP) ini telah dikenali seawal tahun 1968. Ali Haji Ahmad
merupakan orang pertama yang mengusahakan transliterasi hikayat tersebut
sehingga menjadi salah sebuah teks kajian yang penting dalam pengajian
kesusasteraan Melayu. Oleh itu, terdapat beberapa falsafah yang boleh dikenal pasti
di dalam Hikayat Inderaputera ini.
Falsafah bersumberkan Islam
Perkataan Islam membawa erti penyerahan dan
pengabdian sepenuhnya kepada Allah S.W.T. . Selain itu, perkataan Islam juga
boleh diertikan sebagai ketenangan yang sejati kepada manusia yang mengikut
ajaran Islam. Falsafah Islam menerangkan pertalian antara manusia dengan penciptanya, antara
manusia dengan manusia dan juga antara manusia dengan persekitarannya.
Kesemuanya berpandukan kepada sumber Al-Quran dan wahyu. Hal ini kerana Al-Quran
merupakan panduan dan pegangan yang ulung bagi umat Islam. Tambahan lagi,
falsafah yang bersumberkan Islam tidak dapat dipisahkan daripada dua sumber
beroutoriti, iaitu Al-Guran dan As-Sunnah. Keesaan Allah Taala atau tauhid
menjadi asas kepada falsafah Islam. Disamping itu, keyakinan kepada kepercayaan
ini mempunyai impak yang besar terhadap kehidupan manusia disebabkan ajaran
agama akan mempengaruhi perlakuan manusia.
Dalam hikayat ini agama Islam merupakan agama yang
dipegang oleh Inderaputera. Contohnya:
Hatta beberapa lamanya sekira-kira tujuh tahun
lamanya maka Inderaputera pun tahulah sudah mengaji Al-Quran dan Maharaja
Bikrama Buspa pun semakin sangat kasih gemar akan anak-anak baginda daripada
sebab lagi pesanan segala ahli junum.
(Halaman
5)
Perenggan tersebut dapat dilihat penggunaan Al-Quran
dalam kehidupan seharian Inderaputera. Walaupun pengaruh Hindu dalam masyarakat
masih kuat, tetapi pengarang bijak menyesuaikan dengan ajaran agama Islam.
Dapat dilihat Inderaputera menjadikan Al-Quran sebagai panduan dalam hidupnya
seterus membuatkan Maharaja Bikrama Buspa bertambah sayang kepadanya.
Maka
ujarnya oleh Inderaputera, “Hai nenekku, serahkan hamba kepada Tuhan Yang Maha
Besar.”
(Halaman 17)
Dapat dilihat di sini Inderaputera meminta supaya
neneknya untuk serahkan takdirnya kepada yang lebih berkuasa iaitu Allah kerana
Inderaputera tidak mengetahui akan nasibnya sewaktu perjalanannya ke Berma
Sakti untuk mencari ubat. Kebiasaannya penganut agama Islam akan berpegang
kepada pepatah ‘kita hanya merancang tetapi Tuhan (Allah) yang menentukan’.
Maksudnya di sini kita sebagai manusia hanya mampu merancang tetapi Tuhan
(Allah) yang menentukan sama ada rancangan kita itu Berjaya atau tidak. Islam
menekankan konsep supaya tidak keterlaluan dalam segala perkara tetapi usaha
itu perlu.
Setelah
didengar oleh Nobat Rum Syah maka kata Nobat Rum Syah, “Tiada patut demikian.
Perintah ini daripada nabi kita dahulu pada tempatnya juga ada dengan
masing-masing.”
Maka
Tamar Jalis pun berkata, “Tiada demikian, kerana sekalian bumi Allah juga yang
empunya,”
Maka
kata Nobat Rum Syah, “Sungguhpun bumi Allah tetapi masing-masing dengan
bahagian yang empunya dia seorang hambanya.”
(Halaman 23)
Nabi adalah manusia terpilih yang diberi wahyu
(ajaran Islam yang mengandungi peraturan tertentu) oleh Allah S.W.T. sebagai
panduan hidup dirinya sendiri. Justeru sebagai seorang manusia yang mengikut
ajaran Islam seharusnya tidak membuat sesuatu perkara yang tidak diajar atau
bertentangan dengan ajaran Islam. Hal ini kerana bumi ini adalah milik Allah
dan segala makhluk di atasnya hanya menumpang.
Falsafah bersumberkan Melayu
Tamadun Melayu merujuk kepada satu rumpun bangsa
yang bersala daripada satu punca dan mempunyai asas kehidupan yang sama serta
hanya berbeza daripada segi pengaruh alam sekitar. Selain itu, kehidupan
masyarakat Melayu sememangnya tidak terlepas daripada peraturan dan aturan yang
perlu dipatuhi berdasarkan kepada kesepakatan masyarakat. Hal ini disebabkan
masyarakat Melayu sangat mementingkan aspek nilai dalam kehidupan untuk
menjamin kesejahteraan masyarakat. Nilai yang disampaikan oleh masyarakat
Melayu bersifat beradab, muafakat dan penuh dengan kesusilaan bersesuaian
dengan identiti Melayu. Pemupukan nilai-nilai tersebut dalam masyarakat Melayu
membolehkan seseorang itu diterima sebagai sebahagian daripada masyarakat.
Berikut adalah contoh ayat yang mempunyai falsafah
Melayu:
Maka ujar Nenek Kebayan, “Sebab selamanya tiada
hamba bawa kerana ia lagi kanak-kanak dan kurang budi bicaranya lagi. Sebab
itulah tiada hamba bawa ia.”
(Halaman
9)
Dapat dilihat di sini bahawa Nenek Kebayan tidak
akan membawa Inderaputera kemana-mana lagi selagi dia tidak pandai berbudi
bahasa dan tidak bijak dalam berbicara. Tambahan lagi, Nenek Kebayan hendak
berjumpa dengan orang-orang besar yang sangat mementingkan budi bahasa yang
elok. Dengan ini, Nenek Kebayan menunggu waktu yang sesuai untuk membawa keluar
Inderaputera berjumpa dengan orang kenamaan.
Setelah sudah fikirnya itu maka Inderaputera pun
berkata pada Perdana Menteri, “Ya Tuanku Perdana Menteri janganlah tuan hamba
bercinta lagi. Adapun hambalah pergi ke sana kepada Berma Sakti itu.”
(Halaman
14)
Dari percakapan Inderaputera yang sangat menghormati
Perdana Menteri sebagai orang tua sangatlah terpuji dan sempurna. Inderaputera
pandai bermain kata dan sudi memberi pertolongan kepada orang yang menjaganya
tanpa mengharapkan apa-apa balasan dan akan dilakukan dengan ikhlas. Sikap yang
diterapkan oleh budaya Melayu menjadikan Inderaputera seorang kanak-kanak yang
cerdik.
Maka Inderaputera pun melompat seraya bertempik
merampaskan pedang pada tangannya raksasa itu. Maka pedang itu pun dapat oleh
Inderaputera dengan ditolongka oleh Tuhan Yang Maha Besar. Maka lalu
diparangkannya kepada raksasa itu jadi penggal dua.
(Halaman
19)
Kebijaksanaan Inderaputera semasa menangani seekor
raksasa sangat dikagumi. Hal ini kerana sebelum dia diserang dia sudah berjumpa
dengan tengkorak yang boleh bercakap dan tengkorak tersebut menyatakan bahawa
akan raksasa yang bertukar menjadi manusia muda untuk memakan manusia yang
hadir ke Berma Sakti. Jadi Inderaputera ingat akan peringatan yang telah
diberikan oleh tengkorak itu dan sentiasa berwaspada dengan setiap halangan di
hadapan.
Estetika dan Kepengarangan
Menurut
Seri Lanang Jaya Haji Rohani et al. ( 2016 ), estetik atau keindahan adalah
suatu sifat dan ciri sastera yang terpenting. Pengkaji sangat bersetuju dengan
pendapat beliau, kerana tanpa nilai estetik dalam sesebuah karya, ia tidak akan
dapat menarik minat pembaca mahupun pendengar. Hal ini demikian kerana, sifat
manusia itu sendiri yang gemar kepada sesuatu keindahan, termasuklah keindahan
berbahasa. Hal ini turut disokong oleh pendapat beliau lagi yang
mengatakan bahawa manusia suka kepada sastera kerana sifatnya yang indah,
estetik, dan artistik itu. Seterusnya, apa yang dimaksudkan oleh kepengarangan
pula ialah pencapaian penulis dalam dunia penulisannya.
Dalam
teks hikayat, unsur-unsur keindahan bahasa diaplikasikan bagi menjiwai
penceritaan, pemikiran dan pandangan terhadap sesuatu tema dan persoalan
yang ingin disampaikan. Selain itu, penggunaan gaya bahasa dalam sesebuah teks
hikayat juga akan melambangkan jati diri penulis tersebut. Secara tidak
langsung, pembaca akan dapat memahami dan mengenali diri pengarang berdasarkan
karyanya walau pun tanpa melihat fizikalnya atau hidup sezaman dengannya.
Biasanya, terdapat beberapa jenis gaya bahasa atau unsur keindahan yang
digunakan dalam hikayat khususnya. Antara beberapa contoh unsur bahasa yang
sering didapati dalam teks hikayat ialah metafora, personafikasi, simile,
hiperbola, simbolik, repetisi dan sebagainya. Unsur bahasa ini digunakan dalam
teks hikayat bagi menimbulkan keindahan dan kepelbagaian maksud cerita.
Seni
keindahan bahasa dalam sastera hikayat dapat diperhatikan melalui gambaran
pelukisan taman-taman, kejelitaan puteri, keindahan pakaian dan sebagainya oleh
pengarang teks hikayat. Unsur-unsur keindahan ini juga digunakan bagi
mengelakkan rasa bosan kepada pembaca atau pun pendengar. Ia turut bertujuan
menjadikan jalan penceritaannya kelihatan lebih menarik dan dramatik. Dalam
Hikayat Inderaputera umpamanya, pengarang telah menggunakan dan memanipulasikan
unsur bahasa bagi membentuk cerita. Antara gaya bahasa tersebut ialah unsur
personafikasi yang digambarkan dalam satu babak sewaktu Inderaputera sedang
menikmati keindahan Bukit Permata. Gambaran tersebut dinyatakan oleh pengarang
seperti berikut:
Seketika lagi bukit permata itu pun
berdengung-dengunglah seperti bunyi buluh perindu, terlalu indah
bunyinya itu. Maka Inderaputera pun duduk seketika, maka ia pun segeralah
berjalan daripada itu. Sebermula jikalau lain daripada Inderaputera nescaya
tinggallah ia di sana dengan sebab bunyinya itu, demikianlah adanya.
(Hikayat Inderaputera )
Terdapat
unsur personafikasi dalam petikan teks hikayat tersebut. Personafikasi
bermaksud sifat perorangan yang diberikan kepada benda atau objek selain
daripada manusia. Personafikasi yang dapat dikesan ialah pada “bukit permata
itu pun berdengung-dengunglah seperti buluh perindu”. Bagi ayat ini, unsur
perorangan telah diberikan kepada bukit permata, iaitu “berdengung-dengunglah”
sedangkan bukit tidak boleh mengeluarkan bunyi dengung seperti manusia. Unsur
perorangan telah diberikan kepada bukit permata bagi memberi gambaran keindahan
pada bukit tersebut.
Dalam
hikayat ini juga, pengarang telah mengaplikasikan unsur metafora. Metafora
bermaksud pemakaian kata-kata yang menyatakan sesuatu makna atau maksud yang
lain daripada makna biasa atau makna sebenar perkataan yang berkenaan sebagai
perbandingan atau kiasan ( menurut Kamus Dewan Edisi Keempat ). Antara contoh
metafora yang terdapat dalam hikayat ini, iaitu “laut berahi”. Kedua-dua
perkataan yang bertentangan ini digunakan bagi memperlihatkan rasa kagum
terhadap kejelitaan Puteri Candera Lela Nur Lela yang tiada tolok bandingnya.
Hal ini dapat dibuktikan menerusi petikan teks seperti berikut:
Maka tuan
puteri pun tersenyumlah seraya memandang ke bawah mahligai itu. Maka anak
raja itu pun memandang ke atas. Maka sama terpandang muka tuan
Puteri Candera Lela Nur Lela dengan anak raja itu. Maka anak
raja itu pun seperti lenyaplah rasanya ia dalam laut berahi itu,
sebab terlalu elok rupanya tuan puteri itu. Kalakian maka anak
raja itu pun tergelincirlah kakinya itu daripada yang keemasan itu, lalu jatuh
ke atas tangganya pedang itu. Maka jadilah penggal dua
tubuhnya itu lalu mati.
( Hikayat Inderaputra )
Selain
itu terdapat juga unsur repetisi. Repetisi bermaksud pengulangan perkataan yang
digunakan. Terdapat pengulangan perkataan “maka” yang digunakan oleh pengarang.
Penggunaan “maka” dikatakan pengaruh daripada Arab-Parsi.Bukan itu sahaja,
terdapat juga penggunaan kata ganda dalam hikayat yang dikaji. Antara kata
ganda yang digunakan ialah “tiap-tiap”, “laki-laki”, “kaya-kaya”, “hina dina”,
“gilang-gemilang” dan sebagainya. Pengkaji telah mengenal pasti bahawa unsur
inversi yang digunakan dalam hikayat ini ialah “Tuan puteri pun beranaklah
seorang lelaki terlalu sekali elok paras rupanya”. Sepatutnya
ia ditulis dengan “Tuan puteri pun beranaklah seorang lelaki terlalu elok
sekali paras rupanya”.
Bukan
itu sahaja, unsur simile atau persamaan juga dapat dikenal pasti dalam hikayat
ini, iaitu “Terlalu sekali elok paras rupanya sepertimatahari
baharu terbit gilang-gemilang”. Perlambangan bagi unsur simile dalam
hikayat ini adalah menggunakan perkataan “seperti”. Bahasa istana yang
terdapat dalam Hikayat Inderaputera ini pula ialah “baginda”, “santap”,
“semayam” dan sebagainya. Seterusnya, pengarang turut menggunakan bahasa
asing seperti bahasa Arab dalam karyanya. Hal ini dapat dibuktikan dengan
kewujudan perkataan “Al-Quran” dalam hikayat yang dikarang. Selain itu,
penggunaan bahasa Arab ini juga dapat membuktikan bahawa pada masa tersebut,
karya ini ditulis pada zaman sastera Islam. Namun begitu, hikayat ini akan
lebih tepat lagi sekiranya dikatakan berada pada zaman peralihan Hindu-Islam.
Hal ini demikian kerana, masih terdapat banyak pengaruh Hindu yang diterapkan
ke dalam hikayat ini berdasarkan kepercayaan, nama-nama watak yang digunakan
dan sebagainya berbanding pengaruh Islam.
Pada
pendapat pengkaji, pengarang menggunakan teknik penerapan nilai kasih sayang
dalam penceritaannya. Hal ini dapat dibuktikan dalam perwatakan yang terdapat
dalam hikayat ini seperti Nenek Kebayan dan Perdana Menteri yang sangat sayang
akan Inderaputera. Walau pun mereka tidak mengetahui asal usul sebenar
Inderaputera, namun begitu mereka tetap ingin menjaganya dan memberikan sepenuh
kasih sayang kepadanya. Selain itu, watak Inderaputera juga adalah seorang yang
penyayang kerana beliau sanggup mengambil risiko semata-mata untuk memenuhi
hajat isteri Perdana Menteri yang ingin menimang cahaya mata sendiri.
Pengkaji
juga menganggap bahawa teknik kepengarangan pengarang Hikayat Inderaputera ini
ialah beliau cuba untuk membawa pembaca kepada zaman sastera Hindu dan juga
zaman sastera Islam. Hal ini demikian kerana, berkemungkinan bahawa karya ini
telah ditulis pada zaman peralihan atau zaman awal kemasukan Islam ke Alam
Melayu. Oleh itu, masih terdapat banyak unsur Hindu yang diterapkan berbanding
dengan unsur atau nilai-nilai keislaman. Berdasarkan karya beliau juga,
dapatlah dilihat atau dijadikan bukti bahawa pengarang dahulu dan kini pasti
akan menggunakan keindahan dalam berbahasa. Estetika atau keindahan yang
ditonjolkan menerusi karya masing-masing sangat memainkan peranan untuk menarik
minat pembaca dan menjadikan sesebuah karya itu berkualiti.
Pemikiran
Pemikiran
menurut Seri Lanang Jaya Hj. Rohani et al. (2016: 69) menyatakan bahawa
pemikiran bermula daripada idea dan pengalaman yang dimantapkan bersama-sama
dengan imaginasi dan kreativiti untuk dijelmakan sebagai tema dan persoalan
dalam karya yang pada akhirnya menjadi buah fikiran yang bernas dan signifikan.
Setiap pengarang mempunyai cara yang tersendiri memilih bahan, mengejapkannya
dan kemudian menjelmakannya menjadi mesej, mutiara dan permata karya. Oleh itu,
setiap karya agung yang dihasilkan memiliki pemikiran yang tersendiri. Begitu
juga dengan Hikayat Inderaputera. Hikayat ini mempunyai pemikirannya yang
tersendiri yang ingin disampaikan oleh pengarang.
Pemikiran
dalam Hikayat Inderaputera
Pemikiran
yang pertama yang ingin disampaikan oleh pengarang adalah tentang ketinggian
darjat seorang raja. Hal ini ditunjukkan dalam bab “Bota yang Makan
Manusia”. Inderaputera merupakan putera kepada Maharaja Bikrama Buspa dan Tuan
Puteri Jamjam Ratna Dewi yang sangat disanjung tinggi dan dihormati oleh sekalian
rakyatnya serta raja-raja yang lain. Hal ini dapat dibuktikan dengan petikan
yang berikut:
Setelah adalah tiga hari lagi perjalanan daripada
negeri Semanta Beranta itu maka terdengarlah warta Inderaputera itu sudah
datang maka Raja Talela Syah pun menghimpunkan sekalian rakyat bala tenteranya
menyuruhkan membaiki singgahsana dan menghiasi penghadapan dan menyuruh membuat
khemah akan Inderaputera dan segala anak raja-raja kepada suatu padang hampir
negeri Semanta Beranta itu. Maka Inderaputera pun datanglah kepadaempat
persangga bumi jauhnya. Maka Raja Talela Syah pun menitahkan Syahran Darkas dan
Indera Jhilani dan segala anak raja-raja dan Perdana Menteri serta hulubalang
sekalian pergi mengalu-alukan Inderaputera…”
(Halaman 141-142)
Berdasarkan
petikan tersebut, dapat dilihat bahawa Inderputera sangat dihormati serta
disanjungi sebagai seorang raja. Baginda dirai dan dialu-alukan dengan penuh
adat istiadat oleh rakyatnya, bahkan raja-raja yang lain juga turut menyambut
kedatangan baginda dengan penuh meriah dan gilang-gemilang.
Seterusnya,
ketinggian darjat seorang raja juga dapat dilihat dalam hikayat ini apabila
kedatangannya, iaitu Inderaputera ditunggu-tunggu oleh semua orang sehinggakan
Maharaja Talela Syah sendiri tertanya-tanya dan tertunggu-tunggu akan
kehadirannya ke negeri baginda apabila diberitakan kedatangan Inderaputera.
Baginda bahkan bertanya kepada Indera Jilani sebanyak Sembilan kali bagi
memastikan orang yang dilihatnya itu Inderaputera atau sebaliknya. Hal ini
berpunca kerana, kelapan-lapan orang yang terawal dilihatnya sebagai seorang
raja disebabkan oleh kehebatan yang dipamerkan oleh mereka semasa memasuki
negeri Maharaja Talela Syah tersebut. Walau bagaimanapun, ternyata orang yang
kesembilan yang ditemuinya paling hebat di antara lapan orang yang sebelumnya,
dan itulah Raja Inderaputera yang ditunggu-tunggu. Hal ini dapat dibuktikan
seperti petikan di bawah:
Maka di bawah payung itulah Inderaputera datang
mengenderai di atas kudanya yang bernama Janggi Gerdana. Maka pelana kudanya
itu daripada emas sepuluh mutu yang bertatahkan ratna mutu manukan dan
pakaiannya terlalu indah serta menyandangkan pedangnya yang beremas dan pada
kanannya Inderaputera itu Dikar Alam dan dari kirinya itu Dikar Agus dan di
hadapannya itu Dikar Kilat dan di belakangnya Dikar Seruna. Maka segala
hulubalang itu memakai pakaian gemala hikmat dan rakyatnya pun demikian juga
sekalian itu mustaidlah dengan alat senjatanya dan ada memakai zirah
berbagai-bagai warnanya. Kalakian maka Inderaputera pun berjalanlah diiringkan
bala tenteranya sekalian.
Maka titah Maharaja Talela Syah, “Hai anakku Inder
Jilani, bunyi apakah ini? Maka tidakku pernah dengar seperti demikian itu”
Maka sahut Indera Jilani, “Ya Tuanku Syah Alam,
inilah Inderaputera anak Maharaja Bikrama Buspa.”
(Halaman 146)
Pemikiran
kedua yang ingin disampaikan oleh pengarang dalam Hikayat Inderaputera ini
adalah kesaktian atau mitos. Ianya dapat dibaca dalam bab
“Diterbangkan oleh Jin”. Inderaputera telah diterbangkan oleh jin ke Tasik
Bahrul ‘Asyikin disebakan ketidakpatuhannya yang meminta air dalam perjalanan
untuk ke mahligai Tuan Puteri Seri Ratna Gemala Nehran. Sebelum memulakan
perjalanan, baginda sudah diingatkan agar tidak meminya air disepanjang
perjalanan, sekiranya baginda melanggar syarat tersebut maka baginda akan jatuh
ke Tasik Bahrul ‘Asyikin. Unsur mitos dapat dilihat melalui ciri fizikal tasik
tersbut yang terlalu cantik dan luar biasa kejadiannya. Hal ini dapat
dibuktikan dalam petikan yang berikut:
“…Maka Inderaputera pun sampailah ke Tasik Bahrul
‘Asyikin dan dilihatnya tasik itu rumputnya daripada kuma-kuma dan pasirnya
daripada emas urai dan gersiknya itu daripada kapur barus dan lumpurnya itu
daripada kasturi dan batunya itu daripada permata yang indah-indah. Syahadan
pada tengah tasik itu ada suatu pulau bernama Biram Dewa seperti gajah rupanya
sebab itulah maka dinamai Pulau Biram Dewa itu.
(Halaman
74)
Disamping
itu, unsur kesaktian atau mitos dapat dilihat dalam Hikayat Inderaputera kerana
ianya merupakan aspek yang paling ketara bagi menggarap jalan cerita dalam
Hikayat Inderaputera ini. Aspek ini kebanyakannya diguna dan dimiliki oleh
golongan bangsawan, khususnya kerabat diraja. Hal ini diceritakan melalui cara
yang digunakan oleh isteri Inderaputera bagi menghidupkan baginda yang pada
awalnya telah mangkat. Hal ini dapat dibuktikan dalam petikan seperti yang berikut:
“Hatta maka mayat itu pun sampailah ke rumahnya
Perdana Menteri; kerana hikmat sudah zahirlah yang membunuh Inderaputera itu.
Setelah itu maka dibawa masuk ke dalam kelambu oleh tuan puteri yang ketiga itu
lalu dibubuhnya hikmat Bedi Zahar itu kepada tubuh Inderaputera itu. Maka
dengan ditolongi oleh Tuhan Yang Maha Besar akan Inderaputera pun hiduplah…”
(Halaman 206)
Seterusnya, unsur mitos dapat juga dilihat dalam bab “Bertemu Ayah Bonda”.
Pelbagai persiapan telah dibuat oleh Maharaja Bikrama Buspa bagi menyambut
kepulangan anakandanya. Antaranya ialah pertunjukan luar biasa iaitu diluar
batas kemampuan manusia biasa. Hal ini dibuktikan seperti dalam petikan
berikut:
“Kalakian maka Raja Dewa Lela Mengerna pun
melontarkan bajunya ke dalam laut itu menjadikan sebuah kapal belayar terlalu
amat indah rupanya. (Maka) dilihat oleh Nobat Rum Syah terlalu indah-indah itu.
Maka ia pun melontarkan bajunya ke udara. Maka menjadilah mega. Aka mega itu
pun jatuh ke laut. Maka menjadi sepohon kayu beraksa. Maka seketika lagi maka
Raja Puspa Pandai pun memanah ke udara. Maka anak panah itu pun menjadi hujan
(air mawar di udara) dan segala isi negeri pun hairan melihat akan kelakuan
itu.
(Halaman 228)
Secara
keseluruhannya, Hikayat Inderaputera ini memperlihatkan pemikiran yang
berunsurkan mitos bagi memperhebatkan watak yang terdapat di dalamnya. Selain
itu, pemikiran yang disampaikan oleh pengarang dalam Hikayat ini juga adalah
terdapatnya pengaruh Hindu dalam jalan penceritaannya yang ada juga diselitkan
unsur keislaman di dalamnya.
BIBLIOGRAFI
Raja Ali
Haji, (2000). Hikayat Inderaputera. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Seri
Lanang Jaya Rohani, Abd. Rahman Napiah dan Mohd Rashid Md. Idris, (2016). Karya agung
Melayu. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.
No comments:
Post a Comment